14 elever og tre lærere er i skrivende stund på vei hjem fra sitt 10-dagersopphold i tyske Gelsenkirchen, finansiert gjennom Erasmus +. – Vi har hatt det veldig koselig, og alle her nede har ønsket oss velkommen med åpne armer.
Det sier Nora Kvanum som er elev på vg2 salg, service og reiseliv. Hun har i dag siste dag av oppholdet i Gelsenkirchen hvor elever og ansatte ved handelsskolen Berfuskolleg am Goldberg har vært vertskap for henne, hennes medelever og lærere. Hun har opplevd en interessant og annerledes skolehverdag gjennom å få delta på et slikt prosjekt.
– Jeg synes det var veldig spennende å dra med fly og tog i et annet land, siden dette er den første gangen jeg drar utenlands uten foreldrene mine. Og også veldig spennende har det vært å se hvordan elever som oss har undervisning og skolehverdagen sin her i Tyskland.
Muhayb Abdi Mahamed (fra venstre), Gjezide Shala, Blen Fitwi Ghebermeskel og Nora Kvanum på plass i Gelsenkirchen hvor de stortrives.
Reisen startet klokken 02.00 fra Porsnes natt til onsdag forrige uke. Totalt tok turen 12 timer, og det var en sliten, men spent gjeng som innlosjerte seg i Gelsenkirchen i regionen Nordrhein-Westfalen onsdag ettermiddag.
Rett inn i tysk kultur
Berufskolleg am Goldberg har lang erfaring med Erasmus+-prosjekter og har tatt elevene i mot på en fremragende måte. Torsdagen fikk de norske ungdommene treffe elever og ansatte på skolen, de fikk delta i undervisningen og ble servert en av regionens matspesialiteter, currywurst.
– Maten er litt annerledes her, så det er en av mange ting som gjør alt så veldig mer spennende, sier elev Sara-Maxima Hall Vøybu.
– Jeg har reist veldig lite til andre land, så dette er første gangen min i Tyskland. Derfor synes jeg det først og fremst er aller mest spennende bare det at vi får mulighet til å dra til et annet land hvor ting ikke er som vi er vant med hjemmefra, sier hun.
En av lærerne som er med elevene i perioden er Geir-Arne Westby. Også for han er det mye lærdom og fine erfaringer å ta med seg.
– For en lærer så er det jo noen ting som jeg biter meg i. Det er det som skjer i klasserommet. Jeg var så heldig å få være med i samfunnskunnskapstime. Det er en veldig respekt for læreren, som man også tiltaler med etternavn. Elevene rekker opp hånden når man skal si noe i klasserommet, og det er generelt sett god arbeidsro. Elevene har iPads, hvor de enten skriver med penn eller tastatur, og læreren har gode muligheter til å bestemme hvilke tilganger elevene har i forhold til ulike nettsteder, sosiale medier og så videre, forteller han.
Geir-Arne Westby og Geir Arne Johansen er med elevene under hele oppholdet.
Erasmus+ er viktig
Også utfordringene med elevenes mobilbruk har tyskerne en god løsning på.
– Førsteårselevene må levere inn mobilene i timene, men så er man noe mindre strenge i de høyere klassene tror jeg. Der jeg var hadde elevene mobil, men det var nesten ingen som brukte dem, sier han
Westby er imponert over opplegget den tyske samarbeidsskolen har satt i stand.
– Skolen satser mye på samarbeid med andre skoler i og utenfor Europa, noe de selv mener – spesielt i disse tider med all uro i verden – blir mer og mer viktig. At vi møtes på tvers kulturelle skillelinjer, blir kjent og samarbeider. På den måten er kanskje Erasmus+ et viktig fredsprosjekt.
Skolens Erasmus+-koordinator, Phillip Pawlowski er mannen bak programmet de norske elevene følger.
– Vi har gjort det vi kan for å skape en flott opplevelse for de norske elevene her hos oss. Vi både tror og håper at alle sammen har hatt et fint opphold her i Tyskland, sier han.
Omfattende program
Elevene har deltatt på ulike bærekraftsprosjekter, i gymtimer og skolens egen volleyballturnering. I helgen var de på egen dagstur i Köln, samt på tur til Ruhrområdets eget museum Zeche Zollverein, som omhandler områdets 700 år lange industrihistorie innen kullgruvedrift.
Elevene samlet foran Kölner Dom i Köln, en kirke det tok 632 år å bygge.
– Veldig spennende å ha med elevene på dette. De opplever for dem en helt ny verden, og får mange nye inntrykk og refleksjoner de kan ta med seg videre, sier Anne-Kristin Breistein, som til daglig arbeider som fagarbeider på salg, service og reiseliv ved Tosterødberget.
Prosjektet har fått midler på nærmere en halv million kroner av Erasmus+ for blant annet arbeidet med å skape tettere samarbeid og inkludering mellom avdelingene på Tosterød og Porsnes. Alle de 14 elevene studerer salg, service og reiseliv. Men tre av 14 er til vanlig på Tosterød, og har ellers veldig lite å gjøre med elevene på Porsnes.
Gelsenkirchens stolthet er topplaget Schalke 04. Skolen samarbeider med å gi undervisning til de yngste spillerne på profflaget, og gjennom dette samarbeidet har våre elever fått en egen omvisning på klubbens store arena. Videre bestod programmet også av utplassering i tyske bedrifter denne uken.
– Elevene våre er i praksis en dag i uken hjemme. Her fikk de nå muligheten til å erfare arbeidslivet i Tyskland. En veldig spennende erfaring, sier Breistein.
Anne-Kristin Breistein sammen med elevene Patryk Kubow og Felix Modzfeldt.
– Helt glimrende
Felix Motzfeldt og Patryk Kubow er klassekamerater fra Tosterødberget. De nyter dagene i Tyskland.
– Ja, turen har vær glimrende. Jeg har møtt mange tyske elever og lærere, og har opplevd Gelsenkirchen og Köln. Det som er veldig nytt for meg, er å se skolesystemet her, som er en del forskjellig fra hva vi er vant med i Norge, sier Motzfeldt, som får full støtte fra sin medelev.
– Det har vært utrolig stort å få komme hit. Det har vært en bra opplevelse, og morsomt å se hvordan de tyske elevene har det. De har vært veldig hyggelige med oss, og maten her er veldig god, sier Kubow.
Reiser til Kroatia
Om ikke lenge skal 14 nye elever fra studiespesialiserende på en ny tur finansiert av Erasmus+. Den 19. november reiser elevene seks dager til Daruvar i Kroatia. Rektor Kristin Støten er veldig glad for mulighetene Erasmus+ gir.
– Elevene får med seg gode og verdifulle erfaringer både faglig, personlig og privat. Internasjonalisering kan gi elevene motivasjon og ekstra mål å jobbe mot, og de må vise nødvendige kvalifikasjoner for å bli valgt ut til å delta i internasjonale prosjekter med elevutveksling.
-Og jeg tror med dette at våre elever kan bli mer attraktive på et arbeidsmarked preget av økt globalisering og mobilitet, sier hun.
Erasmus+ har finansiert opplegget i Gelsenkirchen.